Artist statement

Mijn werk vertrekt vanuit het verlangen om vast te houden aan de dingen. Ik creëer om te reflecteren over existentiële begrippen als vergankelijkheid en eindigheid, afscheid en herinnering, onze tijdelijke aanwezigheid op aarde en de sporen die we achterlaten.

Mijn inspiratie wordt geprikkeld door objecten uit mijn dichte leefomgeving of voorwerpen die refereren naar periodes, situaties en personen die er niet meer zijn. In de beeldtaal verschijnen daarom geregeld herkenbare elementen zoals behangpapiermotieven, kledingstukken, kamerplanten, keukenhanddoeken en andere dagdagelijkse dingen. Memorabilia hebben een persoonlijke lading en tegelijk een universeel karakter. Door ze een grafische dimensie te verlenen of in te zoomen op details, wil ik herkenbaarheid oproepen en associaties teweegbrengen. Recent duiken er af en toe handen op in het beeld die een object vasthouden, een bepaalde handeling uitvoeren of iets maken.

In mijn artistieke praktijk werk ik voornamelijk procesgericht in plaats van resultaatgericht. Ik exploreer verschillende media, zoals schilderkunst, grafische technieken (voornamelijk zeefdruk en risoprint), en recent ook digitale print op textiel. De uiteindelijke keuze voor een bepaalde uitvoering wordt beïnvloed door het concept achter een werk, maar toeval en experiment spelen een grotere rol. Door het accent te leggen op het proces, in plaats van te werken naar een vooropgesteld resultaat, stoot ik op onverwachte maar interessante situaties die ik verder wil uitdiepen. Zo kan een bepaalde drukfout de aanleiding zijn om een fenomeen verder te onderzoeken en het drukproces bewust te manipuleren.

Bij het grafisch werk, gaat mijn voorkeur naar doordruktechnieken zoals zeefdruk en risoprint. De reproduceerbare eigenschappen van deze technieken zet ik in om edities te maken die aansluiten bij mijn werk. Daarnaast tast ik meer en meer de grenzen af van de risoprint techniek door bv. verschillende risoprints samen te stellen tot één groot uniek beeld. Door het bevragen van het medium, counter ik de reproduceerbare aard van het drukproces. Ook onderzoek ik momenteel de integratie van verschillende grafische technieken, digitale technieken, schilderkunst en textiel. Ik zie het verkennen van de afzonderlijke technieken en het onderzoeken van de integratie van diverse technieken als een essentieel onderdeel van mijn praktijk.

Mijn proces kan leiden tot zowel autonoom werk, tijdelijke interventies, als edities, waarbij die laatste meestal ontstaan naar aanleiding van een bepaalde tentoonstelling of project. De edities zie ik als een verlengstuk van mijn werk en een manier om het werk breder te verspreiden.

Opleiding

Schilderkunst aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Roeselare en aan de Academie voor Beeldende Kunst te Gent. Vrije grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunst te Gent.